...

Loading...

Cyprus Turkish Press History

Turkish Cypriot intellectuals under the British rule were impressed with the newspapers which had started to be published with the innovation and reform movements of the Ottoman Empire and they started to publish newspapers in Cyprus.
The first printing house, Henry King Co, was established in Larnaca in 1878. The “Kipros/ Cyprus” newspaper, which was published in 1878, was the first publication of the Henry King Co. The first newspaper published in Ottoman Turkish was the “Ümid” which belonged to Aleksan Sarrafyan. This newspaper was published in Larnaca. However, it was terminated after a short time.
The first newspaper published in 1889 by a Turk in Ottoman Turkish was the Saded.
The newspapers published in this period were influenced by the political events on the island and they were issued by Turkish Cypriot intellectuals. These newspapers were published to announce the voice of the Turkish Cypriots on the island and to prevent the union of the island with Greece. The ‘Osmanlı Kıraathanesi’ which was a political club published the Zaman newspaper in 1881. It is known that 24 newspapers were published in this period. Some of them were Ümid, Saded, Zaman, Yeni Zaman, Kıbrıs, İslam, Vatan Seyf and Kokonoz.
Attitudes of the British rule and political developments in the Ottoman Empire affected the publication of newspapers from time to time and caused newspapers to become a party to the events.
Confrontation of the Ottoman Empire and Britain in World War I in 1914 also affected Cyprus. Britain annexed Cyprus unilaterally. The Turkish Cypriot press lapsed into silence on the island from 1914 until 1919. Doğru Yol newspaper started to be published in 1919. Doğru Yol, Söz and Vatan newspapers wrote about the Kurtuluş War in this process. These newspapers followed the developments in Turkey closely and were published in the new Turkish alphabet. Söz and Masum Millet were the first newspapers published in the new Turkish alphabet.
Most of the newspapers which were in service under British rule were subjected to censorship and repression of the British government as a result of the precautions taken after the 1931 rebellion. Turkish Cypriots published 21 newspapers between the years of 1934-1958. Some of these were Haber, Ses, Vakit, Halkın Sesi, Yankı, İnkılap,Hürsöz and Ateş.
Cyprus Turkish Press was shaped according to the politics and way of living of the Turkish Cypriots.
After World War II, the Turkish Cypriot press was affected by political developments in the British period. Since the 1950s, the Cyprus Turkish press started to oppose Enosis requests of the Greek Cypriots and political issues of this era were mentioned in the newspapers.
The Cyprus Turkish press was the voice of the Turkish Cypriots during the events in 1963 until 1974 and played an important role to announce the Turkish Cypriots’ voice to the world. Today, the Cyprus Turkish press has proceeded with Kıbrıs, Halkın Sesi, Havadis, Yenidüzen, Afrika, Kıbrıs Postası, Diyalog, Star Kıbrıs, Vatan, Detay, Güneş, Haberal Kıbrıslı, Demokrat Bakış, Ortam, Haberatör, Hakikat, Volkan, Özgür Volkan and Yenibakış newspapers.
In addition to these newspapers, there are weekly and monthly published magazines, newspapers, and also news portals in the TRNC.
Bayrak Radio, which has an important place in Cyprus Turkish press history as a part of the Bayrak Radio and Television Corporation, began its broadcasting life on 25 December 1963 to announce the voice of the Turkish Cypriots to the world, upon the exclusion of the Turkish Cypriots from the partnership of the Republic of Cyprus by the Greek Cypriots.
Starting its broadcasting life in a small garage with several automobile batteries to supply the necessary power, Bayrak Radio had the capacity to reach the whole island in 1964. Being a part of the reconstruction process after the 1974 Peace Operation, Bayrak Radio began its television broadcasting life in 1976. The name of Bayrak Radio was changed to Bayrak Radio and Television on 19 July 1976. Colour broadcasting began on 1 July 1979. After the proclamation of the Turkish Republic of Northern Cyprus in 1983, the institution gained an autonomous status and was named Bayrak Radio and Television Corporation.
Necessary information about the broadcasting radio and television channels can be found at the official website of Broadcasting High Council.
TAK (Turkish News Agency), which began its news distribution life on 21st December 1973 with a typewriter and a few news items by declaring the rights of the Turkish Cypriot people to the world, still continues to distribute news adhering to the principles of accuracy and impartiality.
TAK, which was established by Sait Terzioğlu continues its services by making available an average of 80 news items per day. Previously, the Agency only provided services to the Turkish Cypriot press, but today Turkey’s media organisations and international news agencies such as Reuters and IRNA also subscribe to TAK. Also services are exchanged with Anadolu News Agency, İhlas News Agency and the Azeri Press Agency within the framework of the cooperation protocols.
Cyprus Turkish press, the voice of the Turkish Cypriots, reflects the politics, perspectives and stance of the Turkish Cypriots to the world in every situation.